Stress en overgewicht: 3 tips om je stressniveau naar beneden te halen

U bent hier

Het is moeilijker om gewicht te verliezen in stressperiodes. Je hebt de neiging om meer aan te komen als je je mentaal niet goed voelt, zelfs zonder dat je daarvoor meer eet dan anders. Deze ontspanningsoefeningen laten je stressniveau dalen.

Bij stress scheiden de bijnieren het stresshormoon cortisol af. Wanneer het niveau van cortisol te hoog is, kan dit gewichtstoename bevorderen omdat vet dan makkelijker opgeslagen wordt. Als we ons slecht voelen, gaan we ook anders eten. We hebben geen zin meer om te koken, we gaan voor emo-food en gaan snacken in plaats van gezonde maaltijden te eten.

Met deze drie ontspanningsoefeningen laat je je stressniveau dalen.

1. Let op je ademhaling

Als je gestresseerd bent, adem je oppervlakkig, haastig en onrustig. Stop waarmee je bezig bent ga even op een rustige plek zitten of liggen en focus op je ademhaling. 

Leg je handen op je buikstreek. Adem via je buik, en voel je handen op je buik meedeinen. Zorg dat je borstkas niet omhoog gaat, dan ben je te hoog aan het ademen.

Adem gedurende vier tellen rustig in door je neus. Doe dat vanuit je buik. Hou je adem vier tellen vast en adem dan langzaam gedurende vier tellen weer uit, alsof je een veertje wegblaast. Wacht vier tellen met opnieuw in te ademen. Zijn vier tellen te veel van het goede, doe het dan in drie tellen. Met een beetje oefening haal je vier tellen. 

Herhaal dit vijf keer en blijf erna nog even rustig liggen met je handen op je buik.

2. Ontspan je ogen

Ben je moe? Ga zitten op een stoel en laat je ellebogen op tafel rusten of op een kussen in je schoot. 

Maak een kommetje met je handen en plaats de muis van je handen lichtjes op je wangen terwijl je met je vingers je ogen afdekt. Je vingers rusten hierbij losjes op je voorhoofd. Sluit je ogen, adem door je buik en ontspan de spieren in je gezicht.

Laat je oogleden zakken en maak je kaken los door te geeuwen of kleine kauwende bewegingen te maken met je onderkaak. 

Blijf zo twee minuutjes zitten.

3. Creëer rust in je hoofd met de vijfvingeroefening

De vijfvingeroefening is een oefening waarbij je denkt aan fijne momenten om rust te creëren. Volg deze vier stappen:

  • raak met je duim je wijsvinger aan. Denk aan een moment waarop je je aangenaam moe voelde, bijvoorbeeld na het sporten of na een fijne wandeling in de natuur. Denk aan hoe je lichaam op dat moment heerlijk loom, voldaan en tevreden aanvoelde.
  • raak met je duim je middelvinger aan. Denk aan een moment van liefde: een vurige kus, een warme omhelzing, en intiem gesprek…
  • raak met je duim je ringvinger aan. Denk aan een mooi compliment dat je onlangs kreeg.
  • raak met je duim je pink aan. Denk aan een prachtige plek waar je ooit was. Beeld je in dat je daar op dit moment bent en probeer je voor de geest te halen wat je daar voelde, zag, rook, hoorde.