Moeten kinderen extra vitaminen nemen?

U bent hier

Als je volgende hoeveelheden per dag eet heb je in principe voldoende vitaminen en mineralen:

  • 5 porties fruit en/of groenten
  • 3 zuivelproducten
  • brood, granen of gedroogde groenten
  • gevogelte, vlees, vis of eieren 1 tot 2 keer per dag
  • 2 keer per week vis

Maar... het is waar dat bepaalde vitaminen extra belangrijk zijn in het begin van het leven of tijdens de kindertijd:

  • Vitamine K: tegen ernstige bloedingen bij zuigelingen. Moedermelk bevat te weinig vitamine K, daarom wordt dit extra toegediend bij zuigelingen die borstvoeding krijgen
  • Vitamine D; indien de baby te weinig aan het zonlicht wordt blootgesteld.
  • Calcium: waarborgt een harmonische botgroei. Is enkel nodig wanneer te weinig melk wordt gedronken door kleuters, kan later bij adolescenten weer wel nodig zijn.
  • Ijzer: Wanneer kinderen geen vlees of vis eten, stijgt de kans op ijzertekort. Ijzer is extra nodig in felle groeiperiodes ( 4 maanden-3 jaar en puberteit). De noodzaak van een supplement hangt af va het resultaat uit een bloedanalyse.
  • Fluor: De in tandpasta's aanwezige fluor is in principe voldoende.
  • Vitamine C: Vooral in de winter voor kinderen die weinig groenten en/of fruit eten