Depressie of burn-out: hoe maak je het onderscheid?

U bent hier

Stress? Uitgeput? Slecht slapen? Stress kan verantwoordelijk zijn voor angst, prikkelbaarheid, geheugen- en concentratieverlies en slaapstoornissen. 

Burn-out of depressie worden regelmatig met elkaar verward. Hoe maak je het onderscheid en wanneer maak je best een afspraak met een arts?

Verschil burn-out & depressie

Bij een burn-out vormt het werk altijd de bron van de overbelasting. Wanneer deze overbelasting en de hiermee gepaard gaande hoge stress lang blijven duren, kan dit leiden tot een burn-out. Het werk is de hoofdoorzaak, maar zelden de enige oorzaak want ook aspecten uit het privéleven kunnen ertoe bijdragen.

Bij een depressie is het werk maar één van de vele mogelijke oorzaken. Het is een samenspel van psychische, sociale, medische, hormonale en erfelijke factoren. Ingrijpende levensveranderingen, bepaalde geneesmiddelen, (het gebrek aan) steun van de omgeving, erfelijke aanleg … 

Hoe herken je een depressie?

Zijn minstens 5 symptomen uit onderstaande lijst gedurende minimaal twee weken aanwezig, dan maak je best een afspraak bij je huisarts, bedrijfsarts of een andere capabele hulpverlener.

  • depressieve bui
  • verlies van plezier/interesse in het leven
  • gewichtsverlies of -toename (>5%), toename of afname van de eetlust
  • slapeloosheid of toegenomen slaperigheid
  • psychomotorische opgewondenheid of vertraging
  • vermoeidheid/energieverlies
  • gevoelens/gedachten van nutteloosheid of schuld
  • concentratiestoornissen, besluiteloosheid
  • zelfmoordgedachten

Wat kan je zelf doen om depressieve toestanden te vermijden?

  • neem de tijd om goed en gezond te eten
  • verminder of stop het gebruik van alcohol, koffie, thee, energiedranken of tabak
  • probeer voldoende te slapen
  • beweeg, kom buiten: sporten en bewegen in de buitenlucht maakt endorfines en adrenaline aan, waardoor je je beter kan voelen.

Waarvoor kan je bij je apotheker terecht?

Je arts of hulpverlener reiken de voor jou best geschikte behandelingen aan. Je kan bij ons vanzelfsprekend terecht voor je medicatie. Laat het zover niet komen en herken tijdig de signalen.  

Sommige voedingssupplementen werken versterkend. 

  • vitaminen van de B-groep: deze vitaminen versterken je aanpassingsvermogen. Vitamine B6 bijvoorbeeld draagt bij tot de werking van je zenuwstelsel, vitamine B5 helpt je concentratievermogen en intellectuele prestaties.
  • magnesium speelt in op stress, psychische vermoeidheid en prikkelbaarheid
  • zink: draagt bij tot allertheid, concentratie, leren, memoriseren.

Spring gerust binnen, wij adviseren u graag.