Vitamine D om de gure herfst- en wintermaanden door te komen

U bent hier

De gure herfst- en wintermaanden stellen je immuunsysteem zwaar op de proef en als je niet oplet, steekt ook die winterdip de kop op. In België hebben maar liefst 45% van de volwassenen een ernstig tekort aan vitamine D. Van oktober tot maart zijn het aantal zonne-uren en de sterkte van de uv-stralen in België onvoldoende om genoeg vitamine D aan te maken. Bovendien nemen we niet systematisch  voedingsproducten met vitamine D. Daarom is een supplement met vitamine D echt wel nuttig.

Wanneer kan je een tekort aan vitamine D krijgen?

  • als je dagelijks geen 15 tot 30 minuten buiten kan zijn tussen 11 en 15 uur (want dan is de stand van de zon optimaal);
  • als je buiten je handen, je armen en hoofd bedekt, want dan maakt je huid geen contact met de zon;
  • als je een dagcrème met hoge beschermingsfactor gebruikt: die houdt immers alle UV-stralen tegen;
  • als je ouder wordt: je huid wordt dunner waardoor er minder makkelijk vitamine D kan worden aangemaakt;
  • als je een donkere huid hebt, maak je minder vitamine D aan dan iemand met een lichtere huid;
  • kinderen hebben tijdens groeispurten extra behoefte aan vitamine D om de opbouw van botten te ondersteunen;
  • ben je vegetariër of veganist, dan eet je weinig tot geen voedingsmiddelen die van nature vitamine D3 bevatten.

Vitamine D helpt om calcium uit de voeding op te nemen, wat noodzakelijk is voor sterke botten en tanden. Het heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem en ondersteunt onze natuurlijke weerstand. Dankzij voldoende vitamine D ben je dus beter beschermd tegen virussen en bacteriën. 

Let op: neem niet zomaar extra vitamine D zonder te overleggen met je arts of apotheker. Vitamine D is niet wateroplosbaar. Een teveel kan je dus niet uitplassen. Je kan er nevenwerkingen van krijgen.

Kom even langs voor meer info of voor jouw doosje!