Infotheek

U bent hier

Hoe kan je aambeien voorkomen?

-Voorkom constipatie: zorg voor evenwichtige en vezelrijke voeding met veel volkoren graanproducten , groenten en fruit
-Drink veel water: minstens 1.5 tot 2 liter per dag
-Voorkom overgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen
-Beweeg regelmatig : minstens 30 minuten per dag. Wandelen , zwemmen of turnen zijn ideaal. Fietsen of paardrijden zijn bij aambeien minder geschikt
-Alcohol of pikante voeding worden best vermeden . Ook koffie en thee is te vermijden omdat deze de dikke darm stimuleren.
-Maak voldoende tijd voor het toiletbezoek , maar hou het kort.
-Negeer de drang niet om naar toilet te gaan.
-Zorg voor een goede lokale hygiëne, zonder te overdrijven. Reinig met lauw water en maak vervolgens goed droog. Gebruik geen zeep of geparfumeerd toiletpapier.
-Draag of til geen zware lasten.
-Raadpleeg uw arts als de symptomen aanwezig blijven, verergeren of veranderen.

Acne - wat doen bij acne?

nn

Blaren - Wat te doen bij blaren?

Blaren worden best niet opengeprikt omdat het besmettingsgevaar dan vergroot.
Toch màg u ze openprikken wanneer ze zich bevindt op een plaats die wrijving geeft.
Wat moet je dan doen?
- Ontsmet met een ontsmetingsmiddel vb. Iso-betadine
- Prik met een steriele naald in de blaar op verschillende plaatsen
- Duw met een steriel kompres het vocht uit de blaar
- Verwijder de huid NIET
- Breng een beschermend verband of pleister aan.

G

Griepspuiten - wanneer griepspuit halen?

Elk jaar verandert het griepvirus. Daarom moet je je ook elk jaar opnieuw laten inenten. De beste periode is van oktober tot november vermits griep het meest voorkomt van november tot maart en het vaccin na twee weken werkzaam is. Zolang het griepvirus niet is doorgebroken, blijft vaccinatie nuttig. De inspuiting wordt onder de huid (subcutaan), in het spierweefsel (intramusculair) of soms in de huid (intradermaal) van de bovenarm toegediend. Vaccineren gebeurt beter niet als je:

• koorts of een acute infectieziekte (bv. bronchitis) hebt;
  • allergisch bent voor een bestanddeel van het vaccin, bv. eieren, kippeneiwitten of hulpstoffen;
  • bij een vroegere vaccinatie een ongewenste reactie kreeg.

Nevenwerkingen in de vorm van wat roodheid, pijn of zwelling op de plaats van de inspuiting, hoofdpijn of koorts kunnen voorkomen. Deze ongemakken zijn onschuldig en verdwijnen spontaan na een of twee dagen.

Insectenbeet - wat doen bij insectenbeet?

De meeste insectenbeten zijn niet gevaarlijk, tenzij u er allergisch voor bent. Maar ze kunnen wel jeuk of pijn veroorzaken en in bepaalde gevallen een zwelling geven. Bij wespenbeten is het belangrijk de angel zo snel mogeijk te verwijderen. Hiervoor bestaan kleine apparaatjes. Bij beten van andere insecten, die jeuk of pijn veroorzaken, kan u zalf gebruiken. Bij ernstige zwellingen moet u een dokter raadplegen.